Sunday, September 24, 2017

Resepi Roti Puri Kentang



Assalamualaikum.

Hari minggu hari yg rajin sedikit mencuba resepi.Disebabkan stok kentang masih banyak(ada 2 kantung) maka jadilah aku uli buat bergedil dan roti puri kentang.
Aku nak share resepi roti puri kentang yg tak berapa puri.hihi

Bahan2;
Kentang beberapa biji
Tepung gandum
Serbuk kunyit secubit.
Garam secukup rasa.

Boleh je letak sayur2an mcm daun bawang ke, bubuh lada hitam ke atau serbuk cili.Aku tak masukkan sebab ramai kanak2 ribena nak makan.hehe

Rebus dulu kentang tu.Kemudian lecekkan sampai lumat.Masukkan tepung gandum serta garam dan uli bulat2.
Kemudian lenyekkan /  nipiskan guna penggiling yg ada.
Paling mudah guna sekeping plastik putih isi makanan tu.Lenyekkan dgn tangan.Puas hati.
Goreng dalam minyak panas.Tuang2 minyak atas roti tu ye nnti baru dia jadi mengelembung.hehe.Kalau tak faham boleh je tengok lagi mudah cara buat kat youtube.
Siap untuk dimakan.rangup.kruk2.

No comments: