Monday, September 6, 2010

KISAH II *ketika aku bergelar seorang pendidik

Sakit itu ujian.Ujian tu dari Dia.kenapa Dia memberi sesuatu yg menyakitkan?Kerana Dia sayangkan kita.Sebab kalau kita tak sakit,kita asyik lupakan Dia aje.Asyik enjoy.
Mcm seorang guru mengajar,kemudian cikgu cubit pelajar tu krn bising,sebab cikgu nak tarik balik perhatian pelajar kpd sesi pembelajaran dia sebab cikgu sayangkan pelajar2 dia,cikgu nak anak2 murid nya berjaya.Mana ada cikgu yg nak anak2 murid nya gagal?
Contoh yg simple sebab saya cikgu.Kalau saya doctor,mungkin saya bagi contoh seorang doctor plak.ngehs**mAAFlah..masa tgh menulis ni,saya ditimpa sakit,bengkak dlm mulut,tak boleh nak mkn dgn tangan,mulut dpt bukak kecik aje,minum air pun sakit,makan pun guna sudu sebab tak boleh bukak mulut besar2….hi2.dalam 3 hari telinga pulak berdenyut2 kerana effect bengkaknya.sakitnya Allah je yg tahu.huhu..ujian dari Kekasih Abadiku…(luahan perasaan…)
Ok meh sambung kisah cikgu II…=)
Pengalaman pertama mengajar,sebelum masuk kelas saya dah pening.Rupa2nya berbeza sangat system sekolah kerajaan ni yer.Dulu saya sekolah di Kelantan,mmg system berbeza dgn yg ini.nama kelas pun pelik2,ada kelas rancangan khas n ada kelas kawalan.Saya diberitahu yg kelas tuk rancangan khas tu khas kpd pelajar2 melayu shj,manakala kelas kawalan adalah kelas campuran pelbagai kaum.
First time masuk ke kelas form 3 tuk ajar Pendidikan moral.pening2.Masa mula2 masuk ke ke kelas,semua terkedu..hehe.almaklumlah cikgu mereka dah hampir 2 bulan bercuti.enjoy betullah tu cikgu tak masuk.alih2 saya terpancul depan kelas.Sorang cakap bahasa cina,sorang ckp bahasa india..Sebenarnya saya dah dimaklumkan bahawa kelas ni ada pelajar yg bermasalah.bagi saya semua pelajar bermasalah ,sebab tu mereka di gelar pelajar dan tugas sebagai guru adalah untuk mendidik dan membimbing mereka..ngehs~~
Memang satu cabaran yg sangat2 besar bagi org yg takde pengalaman seperti saya.tapi saya tetap suka.suka jadi cikgu.impian saya sejak dulu.dan saya juga redha..^_^
Saya suka kelas Pendidikan moral ni,pelajar2nya ,kipas,bangku,meja guru..semua saya suka.Satu je yg saya silap.lupa nak wat muka serius.Cikgu lain dah pesan,tuk first kelas,kena buat muka garang sikit,kalau tak nnti anak2 murid besar kepala.mmg mereka besar kepalaaaaaaa…adoiii~~Takperlah,hari ni kita berkenalan aje..yg kelakarnya,saya mmg tak reti nak sebut nama2 mereka,sampai mereka yg tolong ajarkan untuk saya..huhukhuk~~

To be continue..

No comments: