Thursday, September 30, 2010

Orang Baru

My vey2 first nephew

Assalamualaikum.Nama saya Aisy Ar-Razi.Saya lahir pada 9hb July 2010..Tak lama lagi saya nak masuk 3 bulan..^_^



Aisy baru 2 bulan,tapi dah 7.6kg!Size baju pun tuk baby 12 month and above...hehehhe

Masa gi jalan2 raya..baby penat n tertido dah..=) 




Ala kuci2...comelnye kaki..gugugu~ 





[Song Updated] Always be there Album:Thank You Allah

Saya decide untuk menukar cara lagu dimainkan diblog.Tiada lagi lagu yang dimainkan secara automatik sebab kadang2 saya sendiri yg rimas banyak sangat lagu keluar kat sini..hehe.Kepada siapa2 yg nak dengar lagu Maher Zain-Always be there disini,anda boleh je klik play at d bottom of this page.Yang ni saje bagi lirik kalau anda nak menyanyi suka2 sekali..hehe..Sebenarnya dah ada letak lirik ni kat post yg lama,tapi takpelah..ngehs~~


Alllahu Akbar…
If you ask me about love
And what i know about it
My answer would be
It’s everything about Allah
The pure love, to our souls
The creator of you and me,the heaven and whole universe
The one that made us whole and free
The guardian of HIS true believers
So when the time is hard
There’s no way to turn
As HE promise HE will always be there
To bless us with HIS love and HIS mercy
Coz, as HE promise HE will always be there
HE’s always watching us, guiding us

So when the time is hard
There’s no way to turn
As HE promise HE will always be there
To bless us with HIS love and HIS mercy
Coz, as HE promise HE will always be there
HE’s always watching us, guiding us
And HE knows what’s in all in our heart
So when you lose your way
To Allah you should turn
As HE promise HE will always be there…
HE bring ourselves from the darkness into the light
Subhanallah praise belongs to YOU for everything
Shouldn’t never feel afraid of anything
As long as we follow HIS guidance all the way
Through the short time we have in this life
Soon it all’ll be over
And we’ll be in His heaven and we’ll all be fine
So when the time gets hard
There’s no way to turn
As HE promise He will always be there
To bless us with HIS love and HIS mercy
Coz, as HE promise HE will always be there
HE’s always watching us, guiding us
And HE knows what’s in all in our heart
So when you lose your way
To Allah you should turn
As HE promise HE will always be there…
Allahu Akbar…
So when the time gets hard
There’s no way to turn
As HE promise He will always be there
To bless us with HIS love and HIS mercy
Coz, as HE promise HE will always be there
HE’s always watching us, guiding us
And he knows what’s in all in our heart
So when you lose your way
To Allah you should turn
As HE promise HE will always be there…
Allahu Akbar…

Video & Lyrics Information

Artist: Maher Zain
Album: Thank You Allah
Lyrics: Bilal Hajji & Maher Zain
Melody: Maher Zain
Arrangement: N/A
Copyright: Awakening Records 2009

Tuesday, September 28, 2010

Dia seorang pejuang


Rindu Atuk.Masa Arwah meninggal adalah masa yg paling aku kesalkan.Seminggu sebelum atuk pergi,aku hanya sekadar dapat melihat atuk dari jauh.Atuk terlalu sibuk,amat sibuk.Atuk sibukkan diri untuk perjuangan dalam agamanya.Agama yg sangat dicintainya.Aku masih bersedih kerana tak dapat melihat dan memeluk atuk ketika saat akhirnya.Sedangkan aku begitu rapat dengan atuk.Tapi aku lega kerana pemergian atuk kerana memenuhi kewajipan agama.Atuk rebah ketika sedang menyampaikan ceramah dalam kesibukkan kempen pilihanraya 14 tahun lalu..Setiap kali aku melihat kempen pilihanraya,pasti aku menangis rindukan atuk.
Selepas pemergian atuk,calon pilihanraya digantikan dengan sahabat arwah,Ustaz Minhat Mamut,dukacita pilihanraya tetap berpihak kepada calon Barisan Nasional, YAB A.Perumal.Sedangkan dikampung aku,rasanya masjid2 masih dipenuh dengan orang Islam,kenapa ada dikalangan mereka yang masih memilih pemimpin yg bukan termasuk dalam agama mereka sendiri?Kelak diakhirat pasti akan ditanya oleh Tuhan,mengapa kita memilih pemimpin yg bukan beragama Islam,agama yg benar.wallahua'lam


Al-Fathihah buat arwah atuk,juga buat arwah Chek Hashim Sulaima, ADUN Galas yang telah kembali ke ramatullah sekitar jam 4.30 petang, 27 September 2010. Semuga Allah mencucuri rahmat ke atasnya dan digolongkan dalam golongan hamba-Nya yang bertaqwa
 
 
**Aku bukan penyokong tegar mana2 kumpulan politik,aku hanya seorang hamba,aku memilih pemimpinku kerana agamanya,insyAllah.**

Friday, September 24, 2010

[Updated SOng] Open Your Eyes Album: Thank You Allah


By: Maher Zain
Look around yourselves
Can’t you see this wonder
Spreaded infront of you
The clouds floating by
The skies are clear and blue
Planets in the orbits
The moon and the sun
Such perfect harmony
Let’s start question in ourselves
Isn’t this proof enough for us
Or are we so blind
To push it all aside..
No..
We just have to
Open our eyes, our hearts, and minds
If we just look bright to see the signs
We can’t keep hiding from the truth
Let it take us by surprise
Take us in the best way
(Allah..)
Guide us every single day..
(Allah..)
Keep us close to You
Until the end of time..
Look inside yourselves
Such a perfect order
Hiding in yourselves
Running in your veins
What about anger love and pain
And all the things you’re feeling
Can you touch them with your hand?
So are they really there?
Lets start question in ourselves
Isn’t this proof enough for us?
Or are we so blind
To push it all aside..?
No..
We just have to
Open our eyes, our hearts, and minds
If we just look bright to see the signs
We can’t keep hiding from the truth
Let it take us by surprise
Take us in the best way
(Allah..)
Guide us every single day..
(Allah..)
Keep us close to You
Until the end of time..
When a baby’s born
So helpless and weak
And you’re watching him growing..
So why deny
Whats in front of your eyes
The biggest miracle of life..
We just have to
Open our eyes, our hearts, and minds
If we just look quiet we’ll see the signs
We can’t keep hiding from the truth
Let it take us by surprise
Take us in the best way
(Allah..)
Guide us every single day..
(Allah..)
Keep us close to You
Until the end of time..
Open your eyes and hearts and minds
If you just look bright to see the signs
We can’t keep hiding from the truth
Let it take us by surprise
Take us in the best way
(Allah..)
Guide us every single day..
(Allah..)
Keep us close to You
Until the end of time..
Allah..
You created everything
We belong to You
Ya Robb we raise our hands
Forever we thank You..
Alhamdulillah..
Artist: Maher Zain
Album: Thank You Allah
Copyright: Awakening Records 2009
 
 

Thursday, September 23, 2010

Tentang sesuatu*


Buntu menatap diari hati

Menyimpul luka pada taqdir

Jari jemari ku hadap pada lelehan air mata yang mengalir

Lantas ku kalungkan doa 

atas tikar sejadah

Moga yg rimbun akan segera pergi

Yang terang akan lebih menerangi



0725PM 230910

Amirah Muhajir


Hati~


Aku memandang jauh
Mendongak menembusi awan putih & biru langit
Tapi aku tak mampu menembusi hatiku sendiri
Kerana pergolakkan nya terlalu payah untuk aku rungkaikan,
Dan aku kembali membina galur yang sunyi sepi

0542PM 230910

Amirah Muhajir

Wednesday, September 22, 2010

Lagi lagu di blog saya.-Jodoh dan Takdir Album : Nasyeed Underground - Vol.1

 

Jodoh dan Takdir

Album : Nasyeed Underground - Vol.1
Munsyid : MISK
http://liriknasyid.com


Selalu aku berdoa kepada Yang Maha Esa
Moga dikurnia seorang ratu di jiwa
Tempat untuk kuluahkan segala rasa
Perasaan yg tersimpan seribu satu makna

Di kala aku keseorangan
dia penghibur dan jua peneman
hati yg sayu tidak kesepian
duka dan lara tiada keresahan

Ya Allah tidak ku pinta yg menawan
tidak kuharap yg hartawan
bukan jua kerna kedudukan
cuma kudamba insan yang sepadan

Kasihnya sejati bukannya kerna paksaan
biarpun derita yg menjadi rintangan
ketulusannya yg tiada bandingan
tercipta ayu indahnya peribadi insan

Monday, September 20, 2010

Dimanakah tahap sembahyang kita

Artikel 100% dicopy di jalansufi.com.=)

Dimanakah tahap sembahyang kita?

Mengapa Ibadah Sembahyang Tidak Membangunkan Insan?

Dalam era membaiki diri ini, kita nilaikan sembahyang kita, nanti akan terjawap kenapa kita tidak dibantu, dan ini juga gambaran secara keseluruhannya, mengapa umat islam terbiar dan tiada pembela dan umat islam kini tidak lagi menjadi umat yang agung seperti dulu.

Golongan Pertama

Kita boleh lihat hari ini sudah ramai umat islam yang tidak sembahyang, bahkan ramai juga yang tidak tahu hendak sembahyang; mereka telah jatuh kafir. Imam Malik berkata bahawa jatuh kafir kalau tidak sembahyang tanpa sebab. Imam Syafie kata jatuh fasik (pun masuk neraka juga) kalau ia masih yakin sembahyang itu fardu.

Golongan Kedua

Orang yang mengerjakan sembahyang secara zahir sahaja, bacaan pun masih tak betul, taklid buta, main ikut-ikut orang saja. Belajar sembahyang maupun secara rasmi atau tak rasmi tak ada. Ilmu tentang sembahyang tiada. Golongan ini tertolak bahkan berdosa besar dan hidup dalam keadaan derhaka kepada Allah Taala.


Golongan Ketiga

Orang yang mengerjakan sembahyang, bahkan tahu ilmu mengenai sembahyang, tetapi tak boleh lawan nafsu terhadap tarikan dunia yang kuat. Jadi mereka ini sekejap sembahyang, sekejap tidak. Kalau ada masa dan mood baik; ia sembahyang, kalau sibuk dan terkocoh kacah, ada program kenduri, pesta ria, berziarah, bermusafir, letih dan penat, maka ia tak sembahyang. Orang ini jatuh fasik.

Golongan Keempat

 Orang yang sembahyang, kalaupun ilmunya tepat, fasih bacaannya, tetapi tak khusyuk kalau diperiksa satu persatu bacaannya, lafaznya banyak yang dia tak faham, fikirannya tak terpusat atau tak tertumpu sepenuhnya pada sembahyang yang dilaksanakannya itu disebabkan tak faham apa yang dia baca. Cuma main hafal saja. Jadi fikirannya terus tertumpu pada dunia dan alam sekelilingnya. Fikirannya mengembara dalam sembahyang, orang ini lalai dalam sembahyang. Neraka wail bagi orang jenis ini.

Golongan Kelima

Golongan yang mengerjakan sembahyang cukup lima waktu, tepat ilmunya, faham setiap bacaan sembahyang, fatihahnya, doa iftitahnya, tahiyyatnya, tapi tak dihayati maksud dalam sembahyang itu. Fikirannya masih melayang mengingatkan perkara dunia, dek kerana faham saja tetapi tidak dihayati. Golongan ini dikategorikan sebagai sembahyang awamul muslimin.

Golongan Keenam

Golongan ini baik sedikit dari golongan yang ke lima tadi, tetapi main tarik tali di dalam sembahyangnya, sekali sekala khusyuk, sekali sekala lalai pula. Bila teringat sesuatu di dalam sembahyangnya, teruslah terbawa-bawa, berkhayal dan seterusnya. Bila teringat Allah secara tiba- tiba, maka insaf dan sedarlah semula, cuba dibawa hatinya serta fikirannya untuk menghayati setiap kalimat dan bacaan di dalam sembahyangnya. Begitulah sehingga selesai sembahyangnya. Ia merintih dan tak mahu jadi begitu, tapi terjadi jua. Golongan ini adalah golongan yang lemah jiwa. Nafsunya bertahap mulhamah (ertinya menyesal akan kelalaiannya dan cuba baiki semula, tapi masih tak terdaya kerana tiada kekuatan jiwa). Golongan ini terserah kepada Allah. Yang sedar dan khusyuk itu mudah-mudahan diterima oleh Allah, mana yang lalai itu moga-moga Allah ampunkan dosanya, namun tiada pahala nilai sembahyang itu. Ertinya sembahyangnya tiada memberi kesan apa apa. Allah belum lagi cinta akan orang jenis ini.

Golongan Ketujuh

Golongan yang mengerjakan sembahyangyang tepat ilmunya, faham secara langsung bacaan dan setiap lafaz di dalam sembahyangnya. Hati dan fikirannya tidak terbawa-bawa dengan keadaan sekelilingnya sehingga pekerjaan atau apa pun yang dilakukan atau yang difikirkan diluar sembahyang itu tidak mempengaruhi sembahyangnya. Walaupun ia memiliki harta dunia, menjalankan kewajiban dan tugas keduniaan seperti perniagaan dan sebagainya namun tidak mempengaruhi sembahyangnya. Hatinya masih dapat memuja Allah di dalam sembahyangnya. Golongan ini disebut orang-orang soleh atau golongan abrar ataupun ashabul yamin.

Golongan Kelapan

Golongan ini seperti juga golongan tujuh tetapi ia mempunyai kelebihan sedikit iaitu bukan saja faham, dan tak mengingati dunia di dalam sembahyangnya, malahan dia dapt menghayati setiap makna bacaan sembahyangnya itu, pada setiap kalimah bacaan fatihahnya, doa iftitahnya, tahiyyatnya, tasbihnya pada setiap sujudnya dan setiap gerak gerinya dirasai dan dihayati sepenuhnya. Tak teringat langsung dengan dunia walaupun sedikit. Tapi namun ia masih tersedar dengan alam sekelilingnya. Pemujaan terhadap Allah dapat dirasai pada gerak dalam sembahyangnya. Inilah golongan yang dinamakan golongan Mukkarrabin (Yang hampir dengan Allah).

Golongan Kesembilan

Golongan ini adalah golongan yang tertinggi dari seluruh golongan tadi. Iaitu bukan saja ibadah sembahyang itu dijiwai di dalam sembahyang malahan ia dapat mempengaruhi di luar sembahyang. Kalau ia bermasalah langsung ia sembahyang, kerana ia yakin sembahyang punca penyelesai segala masalah. Ia telah fana dengan sembahyang. Sembahyang telah menjadi penyejuk hatinya. Ini dapat dibuktikan di dalam sejarah, seperti sembahyang Saidina Ali ketika panah terpacak dibetisnya. Untuk mencabutnya, ia lakukan sembahyang dulu, maka di dalam sembahyang itulah panah itu dicabut. Mereka telah mabuk dengan sembahyang. Makin banyak sembahyang semakin terasa lazat, sembahyanglah cara ia nak lepaskan kerinduan dengan tuhannya. Dalam sembahyanglah cara ia nak mengadu-ngadu dengan Tuhannya. Alam sekelilingnya langsung ia tidak hiraukan. Apa yang nak jadi disekelilingnya langsung tak diambil peduli. Hatinya hanya pada Tuhannya. Golongan inilah yang disebut golongan Siddiqin. Golongan yang benar dan haq.

Setelah kita nilai keseluruhan sembilan peringkat sembahyang itu tadi, maka dapatlah kita nilai sembahyang kita di tahap yang mana. Maka ibadah sembahyang yang boleh membangunkan jiwa, membangunkan iman, menjauhkan dari yang buruk, boleh mengungkai mazmumah, menanamkan mahmudah, melahirkan disiplin hidup, melahirkan akhlak yang agung ialah golongan tujuh, lapan dan sembilan sahaja. Sembahyangnya ada kualiti, manakala golongan yang lain jatuh pada kufur, fasik dan zalim.

Jadi dimanakah tahap sembahyang kita? Perbaikilah diri kita mulai dari sekarang. Jangan tangguh lagi. Pertama-tama soalan yang akan ditujukan kepada kita di akhirat nanti ialah solat atau sembahyang kita.

Marilah bersama membaiki solat kita agar segara dapat bantuan dari Allah, agar terhapuslah kezaliman, semoga tertegak kembali daulah Islam.

Wallahualam bissawab. 

Saturday, September 18, 2010

Maher Zain-Always be here



Lagu Maher Zain dari album Thank You Allah.Sangat2 suka ulang dengar lagu ni...
Di bawah ni saya letakkan liriknya..credit tuk penyanyi n sapa2 yg terlibat dlm pembikinan lagu yg best ni..^_^
By: Maher Zain
Alllahu Akbar…

If you ask me about love
...And what i know about it
My answer would be
It’s everything about Allah
The pure love, to our souls
The creator of you and me,the heaven and whole universe
The one that made us whole and free
The guardian of HIS true believers
So when the time is hard
There’s no way to turn
As HE promise HE will always be there
To bless us with HIS love and HIS mercy
Coz, as HE promise HE will always be there
HE’s always watching us, guiding us

So when the time is hard
There’s no way to turn
As HE promise HE will always be there
To bless us with HIS love and HIS mercy
Coz, as HE promise HE will always be there
HE’s always watching us, guiding us
And HE knows what’s in all in our heart

So when you lose your way
To Allah you should turn
As HE promise HE will always be there…

HE bring ourselves from the darkness into the light
Subhanallah praise belongs to YOU for everything
Shouldn’t never feel afraid of anything
As long as we follow HIS guidance all the way
Through the short time we have in this life
Soon it all’ll be over
And we’ll be in His heaven and we’ll all be fine

So when the time gets hard
There’s no way to turn
As HE promise He will always be there
To bless us with HIS love and HIS mercy
Coz, as HE promise HE will always be there
HE’s always watching us, guiding us
And HE knows what’s in all in our heart

So when you lose your way
To Allah you should turn
As HE promise HE will always be there…

Allahu Akbar…

So when the time gets hard
There’s no way to turn
As HE promise He will always be there
To bless us with HIS love and HIS mercy
Coz, as HE promise HE will always be there
HE’s always watching us, guiding us
And he knows what’s in all in our heart

So when you lose your way
To Allah you should turn
As HE promise HE will always be there…

Allahu Akbar…
Video & Lyrics Information

Artist: Maher Zain
Album: Thank You Allah
Lyrics: Bilal Hajji & Maher Zain
Melody: Maher Zain
Arrangement: N/A

Monday, September 13, 2010

Its everything about Allah



Ya Allah Ya Tuhanku,masih terasa hangatnya Ramadhan.Masih terbayang subuh Ramadhan yg hening  disebalik jendela kenikmatan ibadah yg dilalui.Kini Ramadhan itu telah berlalu,aku terasa redhaMu mengiringi perjalanan ku yg makin hampir kepada pertemuanku dgn kekasih Abadiku.Betapa aku diuji dgn pelbagai,satu demi satu ujian hanya kerana kasihMu kpd hamba sepertiku.Ya Allah,tolonglah jgn Kau hentikan ujian ini sehingga aku benar2 kembali kpdMu.
Ya Allah,aku hanya ingin Engkau menjadi pelindungku,pelindung dari segala kejahatan dunia yg sarat menyeretku ke daerah paling aku takuti.
Ya Allah,aku hanya mahu Engkau menjadi cinta sejatiku.aku juga mahu cinta manusia,cinta manusia yg membawa aku kepadaMu.Cinta manusia yg Kau cipta sebagai pembimbing aku mendakap agung kasih sayangMu.
Ya Allah,jgn biar aku sunyi  dari ujian-ujianMu ini.Kerana ia semakin membuat aku tabah,cekal dan redha berada dibawah lindungan Mu.Ia mendidik aku supaya lebih terpesona pada SyurgaMu.Ia menjauh aku dari segala bentuk godaan dunia.
Ya Allah,jalan yg aku lalui dipenuhi palitan hitam nafsu,dosa gendongan pentas dunia.Aku tak berjaya menaklukinya dgn nikmat syukur yg didamba.kerana aku selalu lupa bahawa aku ada Engkau di sisiku setiap masa.
Ampunkan aku Ya Allah
Ampunkan segala dosa kedua ibu bapaku,keluargaku,guru-guruku,sahabat-sahabatku,serta seluruh umat Islam.Ku pinta hidayah kasih dan cintaMu pada kami semua.amin
Subhanallah
Alhamdulillah
Allahuakbar
Its everything about Allah

Monday, September 6, 2010

KISAH II *ketika aku bergelar seorang pendidik

Sakit itu ujian.Ujian tu dari Dia.kenapa Dia memberi sesuatu yg menyakitkan?Kerana Dia sayangkan kita.Sebab kalau kita tak sakit,kita asyik lupakan Dia aje.Asyik enjoy.
Mcm seorang guru mengajar,kemudian cikgu cubit pelajar tu krn bising,sebab cikgu nak tarik balik perhatian pelajar kpd sesi pembelajaran dia sebab cikgu sayangkan pelajar2 dia,cikgu nak anak2 murid nya berjaya.Mana ada cikgu yg nak anak2 murid nya gagal?
Contoh yg simple sebab saya cikgu.Kalau saya doctor,mungkin saya bagi contoh seorang doctor plak.ngehs**mAAFlah..masa tgh menulis ni,saya ditimpa sakit,bengkak dlm mulut,tak boleh nak mkn dgn tangan,mulut dpt bukak kecik aje,minum air pun sakit,makan pun guna sudu sebab tak boleh bukak mulut besar2….hi2.dalam 3 hari telinga pulak berdenyut2 kerana effect bengkaknya.sakitnya Allah je yg tahu.huhu..ujian dari Kekasih Abadiku…(luahan perasaan…)
Ok meh sambung kisah cikgu II…=)
Pengalaman pertama mengajar,sebelum masuk kelas saya dah pening.Rupa2nya berbeza sangat system sekolah kerajaan ni yer.Dulu saya sekolah di Kelantan,mmg system berbeza dgn yg ini.nama kelas pun pelik2,ada kelas rancangan khas n ada kelas kawalan.Saya diberitahu yg kelas tuk rancangan khas tu khas kpd pelajar2 melayu shj,manakala kelas kawalan adalah kelas campuran pelbagai kaum.
First time masuk ke kelas form 3 tuk ajar Pendidikan moral.pening2.Masa mula2 masuk ke ke kelas,semua terkedu..hehe.almaklumlah cikgu mereka dah hampir 2 bulan bercuti.enjoy betullah tu cikgu tak masuk.alih2 saya terpancul depan kelas.Sorang cakap bahasa cina,sorang ckp bahasa india..Sebenarnya saya dah dimaklumkan bahawa kelas ni ada pelajar yg bermasalah.bagi saya semua pelajar bermasalah ,sebab tu mereka di gelar pelajar dan tugas sebagai guru adalah untuk mendidik dan membimbing mereka..ngehs~~
Memang satu cabaran yg sangat2 besar bagi org yg takde pengalaman seperti saya.tapi saya tetap suka.suka jadi cikgu.impian saya sejak dulu.dan saya juga redha..^_^
Saya suka kelas Pendidikan moral ni,pelajar2nya ,kipas,bangku,meja guru..semua saya suka.Satu je yg saya silap.lupa nak wat muka serius.Cikgu lain dah pesan,tuk first kelas,kena buat muka garang sikit,kalau tak nnti anak2 murid besar kepala.mmg mereka besar kepalaaaaaaa…adoiii~~Takperlah,hari ni kita berkenalan aje..yg kelakarnya,saya mmg tak reti nak sebut nama2 mereka,sampai mereka yg tolong ajarkan untuk saya..huhukhuk~~

To be continue..