Sunday, March 7, 2010

::Jodoh pulak....::



Assalamualaikum…

Salam kasih dan sayang buat semua pembaca..Semoga redha-Nya sentiasa bersama kita.amin.

Bebelan kita hari ini dah punya tajuk,tidak seperti entry2 sebelum ni yg agak ‘misteri’ n susah nak difahami..ngeh**

Sudah ramai orang yg saya tanya n rujuk..tapi masih konfius dengan diri sendiri.saya suka mempersoalkan sesuatu yg asyik berulang sampai kepala udah pusing ‘otomatikali’..huhu**

Lately saya suka mempersoalkan tentang jodoh..maklumlah udah makin dewasa.korang pon sama kan?ahaks**pantang jumpa sape2 mesti soklan yg ditanya..dah nak kawen ke?bila nak kawen?pakwe org mane..adush!bintang2 mate nak jawab..*-*

Jodoh belum ditemukan Allah..lambat lagi rasa nya..tu je yg boleh jawab.Tapi cikgu saya cakap,kalau org Tanya bila nak kawen,kena jawab insyAllah..hehe..^-^

Tapi org cakap,jodoh perlukan usaha..kalau tak usaha sampai bila pun tunggu,tanpa usaha tak guna jugak… sampai takat tu saya pening la lagi..@_@..

usaha dari segi apa?yg saya tahu(ilmu cetek),berusaha melalui doa..tapi dorang cakap,bukan setakat doa je,usaha mencari pon kena jugak..ayakk..takkan saya kena cari sape jodoh saya?takkan saya kena kapel?uish..sungguh tak faham…takpon saya kena carik at least kawan lelaki yg berkemungkinan jodoh saya??mane leh tahu dia jodoh kita….#_#

tapi seorang teman pernah bagitahu,ade hadith yg mengatakan kita memang perlu berusaha mencari jodoh..ni saya tengah tunggu hadith dari kawan saya tu..

kalau suka kat seseorang,kena bagitahu dia..itu salah satu usaha’ini di quote dari seorang kawan jugak..takkanlah begitu..konfius**

tetiba bila bagitahu isi hati kita,dia pon suka kita jugak..dah tu bercinta ke?dan2 lambat lagi nak kawen..bukankah ‘bahaya cinta sebelum kawen’??

kena bagitahu or simpan je rasa hati kita??

Saya ade baca dalam buku..ade sebuah hadith:

“sesiapa yang jatuh cinta,lalu dia memelihara kesucian dirinya dan bersabar hingga meninggal dunia,maka dia adalah seorang yang syahid.”

(Riwayat Hakim, Ibn Asakir,al-Dailami, dan lain-lan)

Walaupon masih dalam kekeliruan,saya tetap ade prinsip tersendiri tentang jodoh.kerana setiap manusia dijadikan,ada jodoh masing2..Moga kita akan dapat yg terbaik,tapi……..kita pon kena jadi yg terbaik.ngehs**

Walau apapun,bersabarlah……kerana,

Allah sentiasa bersama orang2 yg bersabar..(Al-Anfal;46)

4 comments:

maiyah said...

bagus hadis tu, mmg patut dijadikan pegangan

E.d.Y said...

selamat ketemu jodoh ya

Amirah Muhajir said...

KAK MAIYAH>>yer kak,saya memang suka hadith tu...harap boleh pegang dlm prinsip diri.,.=)

Amirah Muhajir said...

edy>>mekasih doa...saya pon doakan encik edy dapat jumpa anna althafunnisa yg dicari2...ehem2..=)