Monday, September 21, 2009

Berikan aku RedhaMU

Sewaktu diberitahu hal ini,aku jadi kaku dan pasrah.Terasa sesak nafas kerana menahan air mata ini daripada mengalir dek kesedihan yang teramat setelah aku mengetahuinya..Aku kuatkan diri,kerana yakin setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya.Tidak mungkin aku menyalahkan Tuhan kerana aku tahu Tuhan hanya ingin menguji hambaNya yang sangat naif ini.Moga Dia sedikit kekuatan untukku..agar aku mampu melangkah lagi..

Ya Allah berikanlah aku redhaMu andai aku terpesong kerana menyalahkan taqdir yang telah tertulis ini..

Sunday, September 20, 2009

::Salam Lebaran dan salam kemaafan::

Maaf sangat2 kepda semua yang memberi kad raya kepada blog ni..lom sempat g nak amik sebab terlalu bz ngan raya+assignment n wedding adik yang dah tak lama lagi,3hb 10 2009..Nak jemput semua pembaca blog naufarhikmah kemajlis perkahwinan adik nanti..
Especially kepada sahabat2 blog yg dah bg kad tapi saya masih tak sempat tengok n amik,ade yg dah tengok tapi tak dan nak mensave kan kad2 yg comel2 n kretif tu..
Ni plak kad dari saya,tapi bukan kad raya sebab saya ni tak reti bab2 mendesign kad2 yg cantik..hehe.Ni kad kawin adik,jgn lupa dtg ek..

Saturday, September 19, 2009

::Graduan UIAM syahid di Palestin!::

Sumber: Madam Martinelli
Madam Martinelli's Blog>

Semalam sewaktu menunggu waktu berbuka puasa saya dikejutkan dengan berita Bro. Ubaida M.A AlQudsi syahid di tanah tumpah darahnya Palestine kerana ditembak oleh askar Israel laknatullah. Hampir tercampak telepon yang saya pegang mendengar berita sedih itu.

Saya menalipon rakannya, Herbawi, untuk mengesahkan berita itu. Herbawi dengan nada sayu menjawab, “Yes madam, he was shot by the Israel army 2 weeks ago and passed away yesterday.”

Sepanjang belajar di UIA Ubaida sangat aktif dalam IIUM Al Aqsa Friends Society dan juga nasyid. Beliau baru saja menamatkan pengajian komunikasi dan pulang ke kampung halamannya Palestine selepas selesai peperiksaan semester lepas. Dikatakan bahawa dia ditembak selepas solat di sebuah masjid di kampungnya di bandar Al Khalil (Hebron) semasa melalui sekatan jalan oleh tentera Israel. Pihak Israel menuduhnya hendak menikam salah seorang tentera…. alasan biasa yahudi untuk menghalalkan tindakan mereka membunuh rakyat Palestine. Beliau dibawa ke hospital dan koma selama 19 hari sebelum menghembuskan nafas terakhir.

Kelab Al-Aqsa Friends Society adalah kelab yang sangat aktif menjalankan program2 kesedaran menyelamatkan Masjid AlAqsa. Kebanyakan ahlinya adalah pelajar Palestine. Ubaida pernah menjadi salah seorang pimpinan kelab ini. Mereka sering ke pejabat saya untuk membincangkan program dan pengurusan kelab. Merekalah diantara ribuan anak didik yang saya sayangi di UIA ini. Melihat wajah2 mereka akan membuat anda terasa kecil kerana jiwa muda mereka yang penuh dengan semangat perjuangan. Jasad di UIA tetapi hati nun jauh di negara tercinta. Dengan perasaan dilselubung cemas sepanjang masa kerana mengenangkan nyawa keluarga yang tidak putus2 diancam yahudi, mereka masih terus belajar untuk meraih ilmu.

Kalau anda biasa beri’tiqaf di IIUM SHAH’S Mosque sepuluh Ramadhan terakhir ini anda akan melihat kumpulan pelajar2 ini membawa walkie-talkie kerana menggerakkan usaha menghidupkan Ramadhan di masjid ini . Saya dapat rasakan perasaan cinta mereka pada masjid UIA yang merupakan menifestasi dari cinta mereka kepada Masjidil Aqsa yang mereka perjuangkan.

Syahidnya Ubaida akan semakin membakar semangat rakannya2 di sini.

Ini merupakan pemergian ke dua graduan yang bakal menerima skrol semasa konvo 2009 yang akan berlangsung bulan depan. Sebelum ini telah pergi Shafawati yang aktif dalam Kelab Mentor-mentee Gemilang kerana sakit Leukimia. Anak sulung dari 8 beradik berasal dari Sarawak, Shafawati yang dikenali sebagai Kak Sha di kalngan juniornya sangat peka dengan masalah masyarakat sehingga sanggup menghabiskan masanya dalam kerja2 kemasyarakatan CENSERVE tanpa memperdulikan penyakitnya.

Kedua2 mereka adalah hasil produk the Garden of Knowledge and Virtue yang benar2 menterjemahkan ilmu yang mereka dapati dalam bentuk bakti suci buat ummah tercinta. Pemergian mereka yang ditangisi oleh teman2 akan menyemarakkan lagi semangat cintakan ummah di kalangan pelajar2 UIA seluruhnya.

Konvo 2009 dijangka paling syahdu kerana pemergian 2 graduan yang menemui Tuhannya sebelum sempat menerima skrol dan pencapaian dua orang insan istimewa Nik Nor Ermiza dan Fahmi.

sumber: madam martinelli
http://blogs.iium.edu.my/martinelli/

Ya Allah berikanlah kami kekuatan untuk terus membantu menghasilkan jiwa2 besar dari UIA yang bakal memimpin ummah tercinta ini. Ameen Ya Rabbal ‘Alameen.

Obaid di Palestine..

Thursday, September 3, 2009

::Jawapan Istikharahku::Sekadar pendapat ingin dikongsi bersama..

”Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia sangat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu. Allah mengetahui, sedangkan kamu tidak mengetahui..”
Al-baqarah; 216
Setiap kali saya membaca ayat ini,hati sata betul2 tenang.benarlah setiap yang Allah jadikan itu ada hikmahnya.

Kita sebagai manusia yang lemah,dijadikan Tuhan punya hak untuk membuat pilihan, tetapi setiap pilihan itu sebenarnya adalah pilihanNYA,yang telah ditetapkan sejak azali.Jangan sesekali kita menyalahkan taqdir kerana pembuat taqdir lebih tahu tentang segala-galanya.

Sebagai manusia ,kita hanya mampu merancang dan merencana,tetapi Dia yang berhak menentukan!

Jika kita kembali pada persoalan jodoh dan istikharah,ada ketikanya kita sedar bahawasanya sesuatu yang mahu ditunjukkan Tuhan tidak selalunya seperti apa yang kita mahukan.

Solat istikharah itu adalah medium terpenting dalam aspek kehidupan manusia sebagai hambaNYa kerana kita sering silap dalam membuat pilihan. Salah satu sebab ialah kerana manusia itu selalunya membuat keputusan terlalu mengikut kemahuan diri sendiri.kadang2 diri sendiri pun termasuk dalam lingkungan orang2 seperti ini..^_^

Jadi sebelum kita beristikharah dan meminta petunjuk Tuhan,silalah bertanya dahulu pada hati kita..Ikhlaskah kita meminta?Sudah bersihkah jiwa kita?Oleh itu segeralah persiapkan diri dengan seikhlas hati,sucikan hati dan jiwa kita sebelum kita meminta padaNya.Bersihkan lah jiwa dari segala rasa prasangka dan ketidakyakinan kita pada sesuatu yang akan menjadi pilihan kita kelak.

Pasti ramai yang lebih arif tentang hal ini dan sudah sedia maklum bahawasanya ada banyak cara lain dalam menemui jawapan istikharah itu sendiri.

Allah tu kan Maha Pengasih dan Penyayang,begitu juga cara Dia menunjukkan rasa cinta nya dalam cara yang kepelbagaian.Sesungguhnya Dia lebih mengetahui cara terbaik untuk menyampaikan sesuatu pada setiap hambaNya..Lihatlah sendiri pada kecenderungan manusia itu,juga berbeza-beza.Bukan begitu?

Contoh yang paling dekat boleh dilihat pada mana mimpi yang mendatangi kita.Saya percaya bukan semua orang yang kerap didatangi mimpi.ada juga yang jarang diberi nikmat untuk melalui dan merasai alam mimpi itu sendiri.Ada juga yang melaluinya hampir setiap hari,tatkala malam melabuhkan tirainya,mimpi umpama salah satu penyambungan kepada ceritera kehidupan yang aneh tapi penuh seni.

Kenapa Allah memberi nikmat ini?Pasti ada hikmahnya bukan?

Jika melakukan istikharah,janganlah sesekali membuat pergantungan hanya kepada mimpi. Ingatlah Allah Ta’ala itu Maha Adil.Dia tahu apa yang terbaik untuk setiap hambaNYA.

Mungkin jawapan istikharah itu melalui cara yang kita tidak sedari.Mana tahu dek kerana kebiasaan dan rutin kita membuat sesuatu perkara seperti berusrah dan berbincang,mencari dan mengeluarkan pendapat,kita temui jawapannya disitu.kemudian,ketika itulah gerak hati dan keyakinan pula memainkan peranan penting setelah kita hampir menemui jawapan terhadap sesuatu yang kita inginkan.

Sebagai kesimpulan nya,solat istikharah ini perlu dilakukan dengan seikhlas hati kita.kerana jika kita benar2 memahami maksud istikharah itu sendiri,menyerahkan sesuatu perkara atau urusan kepada Allah Ta’ala .InsyAllah setelah kita mengikhlaskan diri dan melakukan ia dengan sepenuh hati,Allah Ta’ala akan membimbing kita sebagai hambaNya membuat keputusan yang jelas dan betul.
Lebih2 lagi dengan keberkatan dan kemuliaan Ramadhan ini,dalam kita beistikharah,kita dekatkan diri kita pada Dia.

::Syukur Alhamdulillah!!::

Sesungguhnya Allah itu Maha Pengasih..
Syukur Alhamdulillah,barang paling paling penting yang saya telah hilangkan 2 minggu lepas,telah ditemui.

Hanya kerisauan yang sering bertandang dilubuk hati saya ketika kunci bilik saya menghilangkan dirinya.Pagi tadi saya baru sahaja merancang tuk buat report di office sekaligus terpaksa saya relakan diri membayar compound.(Banyak jugak tu).tu lah,cuai sangat.

Sebenarnya penat sudah saya mencari disetiap jalan2 dan tempat2 yang telah saya lewati.di café,bilik tv,di bilik,di tepi2 rumput..^_^,Berkali2 saya bertanya pekerja2 dicafe,sebab hati saya kuat mengatakan kunci saya berada dicafe saat hilang.

Memang benar lah tekaan saya,roommate saya pulang petang tadi memberi khabar gembira.saya betul2 rasa bersyukur yang amat sangat!Kunci yang saya sayangi itu rupa2nya selamat berada dicafe,tergantung..macammaae saya boleh tak perasan..ish..lalainya saya ni!Itulah manusia..sering lalai.

Sewaktu ia hilang,Allah sahaja yang tahu betapa runsingnya hati saya.Setiap masa saya dirundung kebimbangan yang amat andai kunci tersebut jatuh ketangan orang2 yang tidak bertanggung jawab.

Setiap usai solat,saya betul2 berdoa dan berharap agar kunci saya ditemui kembali. Betapa Allah menguji saya dengan ujian yang sangat kecil,tapi saya dah jadi gundah gulana. Bak kelasi kapal yang hilang layar nya,.itu lah saya.hehe.

Alhamdulillah berkat kemuliaan bulan Ramadhan,ujian2 kecil seperti ini mengajar saya erti kesabaran,kecekalan,walau itu hanya ujian kecil kelak saya menjadi lebih bersedia menghadapi segala kemungkinan tuk ujian2 yang lebih hebat dari ini.InsyAllah!