Sunday, July 12, 2009

::Musim Buah::

Kalau tiba bulan Jun dan Julai saya pasti rasa seronok.
Kenapa ea…??
Hehe..sebab boleh makan buah banyak2!!

Mula2 ari tu musim buah durian..alhamdulillah rezeki Allah ta’ala bagi..Buah2 durian menjadi..
Selepas pokok durian berbuah,giliran pokok manggis pulak..

Kalau buah durian resamnya gugur kebumi selepas masak,tapi buah manggis dipetik masa dah masak.Itulah seronoknya tinggal dalam suasana kampong, banyak buah2an yang boleh didapati.macam kat kampong saya jugak.hehe.

Tapi pokok manggis ni agak tinggi dan buahnya bukan jenis berbuah rimbun macam langsat atau rambutan.jadi yang tinggi2 tu adalah tugas si hero untuk memanjat dan mengait buahnya. Ada satu keistimewaan buah manggis ni,mudah dipetik atau digalah sebab bila dah cukup masak, tangkainya akan merekah dan menyenangkan ia dikait dengan galah buluh. Tengok tu,setiap kejadian yang Allah Ta’ala jadikan mesti ada hikmahnya.













Selepas pokok manggis berbuah,tibalah giliran pokok rambutan mengeluarkan rezekinya..Wah best nyer kalau musim buah rambutan,pokoknya rendah2 aje dan boleh dipetik dari bawah..Kiranya bole makan buah terus dari pokok.segar bugar.hihi.lagipun rambutan ni banyak jenisnya,yang paling diminati,ialah rambutan gading.warnanya kekuningan.isinya tebal dan tak berair.









Manggis sudah,rambutan pun sudah,then musim buah langsat n dukung…




Pokok dukung ni arwah atuk yang tanam,tapi arwah tak sempat nak merasa…cedih2.
Alhamdulillah,tahun ni semua pokok berbuah lebat dan menjadi.Hikmahnya?ramai yang dapat merasa buah2 ni termasuklah kwn2 kat tempat praktikal,n sempat jugak nak bawak balik kl bagi sedara2 yang lain..
Masa merayau2 tengah kawasan pokok2 buah tu,sempat jugak melihat2 pokok2 lain kat kawasan tu,




Ade pokok buah langsat,buah limau pun ada..
InsyAllah,jika diberi kesempatan kita bertemu lagi ea..
Wslm..

2 comments:

ummu Masyitah said...

Alhamdulillah,banyak rezki buah-buahan menjadi...mudah-mudahan pahalanya arwah tuk tetap dapat.

Amirah Tumin said...

InsyAllah..amin