Friday, July 17, 2009

::Ekonomi Islam dan peranan pemimpin kita::

Untuk semester baru,saya mengambil course yang jarang diambil oleh pelajar business,Issues In Islamic economic. Ramai yang kata,boleh ke saya cope dengan subject yang memang bukan dalam landasan sebagai core in Business.

Bagi saya,nilai dan status cemerlang seorang graduan itu bukanlah berdasarkan CGPA yang sentiasa berada dikedudukan teratas,tetapi pada nilai ilmu yang dituntut diuniversiti. Samada pembelajaran yang diikuti telah merangkumi semua aspek dalam life as a student and Muslim.

Jika saya seorang student in accounting,saya rasa perlu sekiranya saya mempelajari tentang aspek dlm economic & business.Kenapa harus dihadkan ilmu yang ingin kita perolehi semata2 untuk memenuhi credit hour yang telah ditetapkan oleh pihak universiti?

Saya betul2 tertarik dengan bahas ucapan seorang pensyarah dalam kelas Issues in Islamic Economic yang saya ikuti pagi tadi,terutama tentang how to implement islamic economic in the modern life and to mixed it up together with history ttg islamic economic + modern economic.

Kertas kerja mengenai cara pelaksanaan ekonomi Islam telah dibentangkan lebih 20tahun lalu dan ianya terbukti bahawa ekonomi dengan cara islam mampu menangani masalah ekonomi kapitalist sedia ada.

Pembentangan telah dilakukan tapi masih belum ada tindakan daripada pihak pemimpin2 kita sendiri.Kerana apa?

Mungkin pembaca boleh mentafsirkan atas kefahaman masing2.

Memang tidak dapat dinafikan,pelaksanaan bukan sesuatu yang mudah. peranan bukan sahaja dimainkan oleh society Muslim disekeliling kita, peranan lain termasuklah dari segi political perlu diambil kira sebagai satu cabang yang penting untuk memastikan jalan merubah ekonomi kapitalist sedia ada kepada islamic economic berjaya.

Peranan yang dimainkan pemimpin adalah sesuatu yang boleh dianggap penggerak terbesar dalam dasar perubahan untuk memperbaiki ekonomi orang Islam sendiri dan ekonomi dunia umumnya.

Jika pemimpin kita sendiri tidak mampu mencoraknya,atau membuta-tulikan permasalahan ini,sampai bila umat Islam perlu bergantung pada dahan yang rapuh,menjadi hamba kepada kapitalis dan masih mampu tersenyum bangga meski mengetepikan apa yang telah termaktub didalam al-quran.

Wallahua'lam...

No comments: