Sunday, July 12, 2009

::Catatan terakhir praktikal::

Assalamualaikum..

Hari ni saya nak mencatit sedikit tentang praktikal yg telah dijalani selama 3 bulan di sebuah organisasi.

Seronok.Itu yang dapat saya gambarkan selama mengikuti latihan disitu.

Tak sangka yer, life yg saya jalani sewaktu diuniversiti sangat berbeza dgn life org yang bekerja ni.kadang2 saya boleh lihat perkara2 lebih detail tentang dunia pekerjaan yang takkan saya perolehi hanya melalui pembelajaran dan pembacaan didalam kelompok sebagai pelajar universiti.

Rasa beruntung diberi peluang sebaik ini untuk keluar dari kepompong seorang pelajar.

Satu perkara yang benar2 membuka mata saya ialah tentang peluang pekerjaan yang disediakan untuk memenuhi kehendak pasaran graduan masa kini. Sewaktu di universiti,saya hanya memandang skop pekerjaan itu seolah2 pada satu cabang yang terlalu sempit untuk disaingi oleh pelajar2 bagi memperoleh pekerjaan.

Baru sekarang saya boleh lihat bahawasanya masih banyak ruang bagi kita memperoleh pekerjaan asalkan kita tahu cara yang betul untuk mencarinya. Contohnya dlm bidang keusahawanan, masih banyak perkara yang kita belum ketahui dan belum sempat terokai kerana terlalu focus pada pembelajaran sehingga mengaburkan peluang2 keemasan pada kita.

Namun semua tu perlukan usaha dan kerajinan kita untuk mencari,bukan setakat bergoyang kaki menuggu tawaran pekerjaan yg hanya menjanjikan gaji lumayan atau keselesaan setelah tamat pengajian nanti.

Nampaknya selepas ni saya akan menyambung kembali pengajian diuniversiti.

Sedih rasanya nak meninggal kan tempat latihan praktikal setelah 3 bulan,keadaan dah menjadi biasa pulak rasanya.hehe…..

Rasa terharu kerana dihargai walaupun saya hanya menjalani nya tak sampai setahun pun.

Terima kasih yangt tak terhingga buat semua warga KKSL atas segala tunjuk ajar,ilmu pengetahuan,pengalaman serta hubungan silaturrahim yang terbina ,yang pasti ianya akan saya kenang dan ingati sampai bila2..InsyAllah..Tak lupa,thanks a lot atas hadiah yang comel2 belaka.

Akan saya simpan sebagai tanda kenangan bahawa di situ pernah terjalin ukhwah antara kita semua.

Wslm…



No comments: